Naast de bestaande basisproducten voor aardgas en elektriciteit gaan wij voortaan nog één extra product per energiesoort aanbieden : Dit wordt een digitaal product, enkel mogelijk mits elektronische communicatie en facturatie en voortaan ook van onbepaalde duur.
Door de stijging van allerhande kosten voor Ebem zien wij ons genoodzaakt om vanaf september de jaarlijkse vaste vergoeding te verhogen bij contracten van onbepaalde duur. Vanaf juli zal dit reeds voor nieuwe klanten en nieuwe producten het geval zijn.
Waarom is dit een noodzaak?
Net zoals in andere sectoren worden wij geconfronteerd met allerhande prijsstijgingen: lonen, energie (inderdaad ook wij…), CO2-emissies, posttarieven, intresten, gestegen verzekerings- en waarborgkosten, brandstofprijzen, stijging certificaatprijzen en garanties van oorsprong enz...
Maar meer specifiek voor onze sector is de stijging vooral te wijten aan de IT-kosten: allerhande taken en aanpassingen worden ons opgelegd van hogerhand. (Er werken nu 2x meer mensen voor Ebem bij onze externe IT-partner dan een jaar geleden) Denken we daarbij maar aan:
- Samensmelting van de netbeheerders
- Verplichte aanpassing lay-out van de factuur en duiding op die factuur
- Een nieuw uitwisselingsplatform ontwikkeld door de netbeheerders: hierdoor bijna 2 maanden geen marktbewegingen mogelijk waardoor grote achterstand met bijzonder veel rechtzettingen
- Introductie slimme meters met injectietarief
- Energiedelen (jouw eigen opgewekte energie aan iemand anders of op een andere locatie leveren) en dynamische uur-afhankelijke tarieven (beiden ingepland tegen eind dit jaar bij Ebem)
- Maandelijkse afrekening mogelijk maken, ook voor particulieren (staat ingepland voor 2023 bij Ebem)
- Opgelegde taken door de regulatoren en/of FOD:
- Verdubbeling aantal klanten met sociaal tarief brengt bijzonder veel administratief werk met zich mee : en de (terug)rapporteringen hiervoor om het geld te recupereren dat wij “voorschieten” gedurende meer dan een jaar, zijn extreem gedetailleerd en tijdrovend.
- Premie van 80 euro voor klanten met sociaal tarief uitkeren en rapporteren.
- Aanpassingen van de accijnzen met een geheel nieuwe staffelmethode voor de bijzondere accijnzen.
- Aanpassing van de berekening voor het prosumenten-tarief volgens een heel nieuwe methode
- Verwarmingspremie van 100 euro met specifieke richtlijnen uitkeren en rapporteren.
- Btw-verlagingen voor particulieren naar 6% implementeren , maar niet voor zakelijke klanten : op voorschotfacturen op een ander moment dan de werkelijke aanvangsdatum...
- Het nieuwe capaciteitstarief ontwikkelen (of het er nu komt of niet...)
Ook zal een kleine aanpassing gebeuren van de multiplicatoren en mark-ups in onze formules onder invloed van torenhoge onbalanskosten. Die ontstaan door het gebrek aan data over uw verbruiksgedrag en injectievolumes. En niet onbelangrijk: ook alle energiebesparende maatregelen, die worden uitgevoerd zonder dat een leverancier daarvan op de hoogte is, hoe goedbedoeld ook, geven ons de nodige kopzorgen. Wij krijgen momenteel immers maar 1 keer per jaar meterstanden en verbruiken door.
Bij een groothandelsprijs van 50 €/MWh lopen de onbalansprijzen op tot 100 €/MWh. Dat valt nog te overbruggen met onze huidige formules en marges. Echter, bij groothandelsprijzen van 300 € en méér (!) per MWh en onbalansprijzen die kunnen escaleren tot meer dan 1000 €/MWh en die op andere momenten negatief zijn (dwz: wij leveren energie aan het net en moeten er nog voor bijbetalen ook...) hebben wij geen andere keuze dan dit te moeten incalculeren.
De aanpassingen zullen gebeuren conform onze algemene voorwaarden, die van het consumentenakkoord en met het volle respect voor de aard en de modaliteiten van uw huidige contract.
- Bij contracten van onbepaalde duur dienen wij u 2 maand op voorhand te verwittigen: bij deze dus het geval, want de verhoging voor bestaande contracten gaat pas in op 1 september.
- Voor de nieuwe contracten en tarieven gaat dit in vanaf 1 juli.
- Bij contracten van bepaalde duur, wordt uiteraard de looptijd ervan gerespecteerd. Nadien kunnen er pas aanpassingen volgen.
De kosten van deze verhoging zullen trouwens maar een beperkte impact hebben: voor een gemiddeld gezin gaat het over enkele euro’s op maandbasis.
Juist daarom willen wij meer gaan inzetten op dynamische tarieven waardoor u, als er negatieve prijzen zijn of de prijzen erg laag staan hiervan mee kan profiteren. Ook Fluvius beloofde reeds om sterk te investeren in het kunnen aanleveren van de data van de digitale meters. Want eerlijk is eerlijk: “meten is weten”. Digitale meters, batterijen (of een andere vorm van opslag) en slimme netwerken zijn de toekomst. En daar zetten we bij Ebem volop op in.