Dropprocedure

Stap 1: herinneringsbrief

U hebt uw factuur niet op tijd betaald en daarom hebt u deze herinneringsbrief gekregen. U hebt nu 15 dagen tijd om het bedrag te storten of een afbetalingsplan te vragen, indien het een afrekeningsfactuur betreft. Een afbetalingsplan kan bij Ebem, bij het OCMW of bij een erkende dienst schuldbemiddeling.

Stap 2: ingebrekestelling

Als wij binnen de 15 dagen na de eerste herinneringsbriefbrief geen betaling of reactie van u krijgen, sturen wij u een aangetekende brief met een ingebrekestelling. Wij mogen het bedrag dat u ons nog moet betalen verhogen met een nalatigheidsintrest (door de wet bepaald). U hebt, na deze tweede brief, 15 dagen tijd om het volledige bedrag te storten of een afbetalingsplan te vragen.

Stap 3: opzeggingsprocedure

Als u binnen de 15 dagen na de ingebrekestelling uw factuur nog altijd niet heeft betaald of het afbetalingsplan niet nakomt, dan zeggen wij uw contract op met een opzegtermijn van 2 maanden. Wij laten u en de netbeheerder weten op welke datum uw leveringscontract bij Ebem stopt.

Ook de netbeheerder zal u een brief sturen. U zal een nieuwe leverancier moeten kiezen (uiterlijk 10 dagen voor het einde van het contract bij Ebem). Doet u dat niet, dan wordt de netbeheerder uw leverancier. Maar die is duurder dan de meeste andere leveranciers. Kies daarom best zelf een leverancier. Meer info via www.vreg.be of het gratis nummer 1700.
 
Voor bedrijven en zelfstandigen betekent dit dat zij onherroepelijk van het net zullen worden afgesloten op de dropdatum
indien zij geen contract met een andere leverancier hebben gesloten.

Stap 4: Levering door de netbeheerder(Eandis/Infrax)

Plaatsing budgetmeter
Als de netbeheerder u elektriciteit levert en u de factuur niet betaalt en niet reageert op de herinneringsbrieven, dan wordt een budgetmeter geplaatst in uw huis. U kunt dan alleen elektriciteit verbruiken als u die op voorhand betaalt. U moet dan eerst in een oplaadkantoor van de netbeheerders of bij het OCMW uw kaart gaan opladen en ze in de budgetmeter stoppen zodat u elektriciteit kunt verbruiken. De volledige procedure kan u bij ons aanvragen of via www.vreg.be of op het gratis nummer 1700.
U kan opnieuw een gewone leverancier kiezen als al uw schulden bij de netbeheerder zijn betaald. Dan wordt uw budgetmeter aangepast zodat hij terug werkt als een gewone meter.

Minimumlevering
Als het opgeladen bedrag van de budgetmeter opgebruikt is, kan je eerst nog het hulpkrediet (200 kWh) gebruiken.
Zo heb je de kans om je kaart terug op te laden voor je zonder elektriciteit valt.
Als je ook het hulpkrediet opgebruikt hebt, schakelt de budgetmeter over op de minimale levering van elektriciteit (10 ampère onder eenmaal 230 volt).
Let op: het hulpkrediet en de minimumlevering moet u daarna betalen.

Afsluiting van de aansluiting
Uw elektriciteit kan volledig afgesloten worden als u de netbeheerder niet binnen laat om een budgetmeter te plaatsen.
Ook als u niet antwoordt op brieven van de netbeheerder en dus geen regeling treft voor uw schulden, kan de netbeheerder aan de lokale adviescommissie (LAC) van uw gemeente vragen om u te mogen afsluiten. U wordt dan uitgenodigd door de adviescommissie om een oplossing te zoeken.

Voordelen beschermde klanten
Er mogen geen kosten aangerekend worden voor de herinneringsbrieven en ingebrekestellingen die verstuurd worden naar een beschermde klant. Alle klanten die recht hebben op de goedkopere sociale maximumprijs, zijn beschermde klanten. Voor meer informatie en vragen over beschermde afnemers kunt u bellen naar het gratis nummer 0800 120 33 (tussen 9-12 en 13-17 uur) van de Federale Overheidsdienst Economie. Of u kijkt even op http://www.vreg.be/beschermde-klant of belt u naar het gratis nummer 1700 van de VREG.

Contacteer ons

  • Ebem bvba
  • Industrieweg 3-5
  • 2330 Merksplas
  • BTW BE 0477.065.004

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  Inschrijven
Ebem gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.Akkoord