Tijdelijke klantenstop EBEM vanaf 1 september 2022

Op dit moment wordt EBEM overstelpt met mails en telefoons van bedrijven en particulieren die op korte termijn klant willen worden bij ons. Om de goede werking van ons bedrijf niet in het gedrang te brengen en onze bestaande klanten dezelfde service te kunnen blijven bieden, moeten we een tijdelijke klantenstop inbouwen.

Lees meer

Verhuis Ebem en tariefaanpassing juni 2022

We hebben jullie heuglijk nieuws te melden! Om jullie nog beter van dienst te kunnen zijn, verhuist EBEM dus in juli naar de gelijkvloerse verdieping van ‘Het Buitenhof’ in het centrum van Merksplas. Onze kantoren worden over enkele weken opgeleverd en ons nieuwe adres is vanaf dan: Leopoldstraat 10 Bus 001.

Veel toegankelijker

Met een bushalte voor de deur, verschillende plaatsen in de buurt om je fiets te stallen en een parking onder én achter ons gebouw, zijn we een stuk beter bereikbaar voor jou. Ook de inrichting van het nieuwe kantoor geeft ons de kans om de dienstverlening nog wat aan te scherpen.

Prijzen blijven op en neer gaan

De afgelopen maand waren de prijzen op de energiemarkten eindelijk een beetje gedaald. Het variabel tarief, dat we hanteren, volgt deze tendens onmiddellijk mee. De onzekerheid in Oekraïne stuwde de marktprijs de laatste weken weer de hoogte in. We blijven hopen op lagere marktprijzen deze zomer zodat de voorschotten opnieuw kunnen dalen. Maar zoals je in de berichtgeving kan volgen, zijn de markten nog nooit zo volatiel geweest. Zowel in Duitsland als Frankrijk wordt momenteel gewaarschuwd voor enorme stijgingen van de gasprijs (en dus ook de elektriciteitsprijs…) in het najaar en de komende winter. Er wordt zelfs gewag gemaakt van een mogelijke verdubbeling van de huidige gasprijs : en feit is dat de huidige prijs van 125 €/MWh en meer al ongezien is, zeker voor zomermaanden.

Hoopgevend nieuws om uw energierekening wat te verlichten is er onder verschillende vormen momenteel:

  • Er is de premie van 100 euro die beloofd werd voor iedere particulier. Wij ontvingen intussen de bestanden met rechthebbenden daarop van de federale overheid: begin juli krijgt u van ons een aparte creditnota voor 100 € en wordt het bedrag automatisch op uw rekening gestort, indien u geen openstaande schulden meer hebt bij Ebem. De creditnota wordt momenteel opgemaakt en verzending en terugstortingen worden voorbereid.
    Meer info vindt u op https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/regeringsmaatregelen-en/verwarmingspremie-van-100-euro
  • Deze premie van 100 euro geldt ook voor gezinnen met een sociaal tarief. Voor hen is er nog bijkomend goed nieuws: het sociale tarief wordt verlengd al zeker tot na de eerstvolgende winterperiode.
  • En voor alle particulieren ziet het er naar uit dat de 6% BTW op de energierekening ook nog een tijd zal behouden blijven.

Vanaf juli plaatsen wij nieuwe tarieven in de markt: wij gaan vereenvoudigen

Naast de bestaande basisproducten voor aardgas en elektriciteit gaan wij voortaan nog één extra product per energiesoort aanbieden : Dit wordt een digitaal product, enkel mogelijk mits elektronische communicatie en facturatie en voortaan ook van onbepaalde duur.
Door de stijging van allerhande kosten voor Ebem zien wij ons genoodzaakt om vanaf september de jaarlijkse vaste vergoeding te verhogen bij contracten van onbepaalde duur. Vanaf juli zal dit reeds voor nieuwe klanten en nieuwe producten het geval zijn.

Waarom is dit een noodzaak?

Net zoals in andere sectoren worden wij geconfronteerd met allerhande prijsstijgingen: lonen, energie (inderdaad ook wij…), CO2-emissies,  posttarieven, intresten, gestegen verzekerings- en waarborgkosten, brandstofprijzen, stijging certificaatprijzen en garanties van oorsprong enz...

Maar meer specifiek voor onze sector is de stijging vooral te wijten aan de IT-kosten: allerhande taken en aanpassingen worden ons opgelegd van hogerhand. (Er werken nu 2x meer mensen voor Ebem bij onze externe IT-partner dan een jaar geleden) Denken we daarbij maar aan:

  • Samensmelting van de netbeheerders
  • Verplichte aanpassing lay-out van de factuur en duiding op die factuur
  • Een nieuw uitwisselingsplatform ontwikkeld door de netbeheerders: hierdoor bijna 2 maanden geen marktbewegingen mogelijk waardoor grote achterstand met bijzonder veel rechtzettingen
  • Introductie slimme meters met injectietarief
  • Energiedelen (jouw eigen opgewekte energie aan iemand anders of op een andere locatie leveren) en dynamische uur-afhankelijke tarieven (beiden ingepland tegen eind dit jaar bij Ebem)
  • Maandelijkse afrekening mogelijk maken, ook voor particulieren (staat ingepland voor 2023 bij Ebem)
  • Opgelegde taken door de regulatoren en/of FOD:
    • Verdubbeling aantal klanten met sociaal tarief brengt bijzonder veel administratief werk met zich mee : en de (terug)rapporteringen hiervoor om het geld te recupereren dat wij “voorschieten” gedurende meer dan een jaar, zijn extreem gedetailleerd en tijdrovend.
    • Premie van 80 euro voor klanten met sociaal tarief uitkeren en rapporteren.
    • Aanpassingen van de accijnzen met een geheel nieuwe staffelmethode voor de bijzondere accijnzen.
    • Aanpassing van de berekening voor het prosumenten-tarief volgens een heel nieuwe methode
    • Verwarmingspremie van 100 euro met specifieke richtlijnen uitkeren en rapporteren.
    • Btw-verlagingen voor particulieren naar 6% implementeren , maar niet voor zakelijke klanten : op voorschotfacturen op een ander moment dan de werkelijke aanvangsdatum...
    • Het nieuwe capaciteitstarief ontwikkelen (of het er nu komt of niet...)

Ook  zal een kleine aanpassing gebeuren van de multiplicatoren en mark-ups in onze formules onder invloed van torenhoge onbalanskosten. Die ontstaan door het gebrek aan data over uw verbruiksgedrag en injectievolumes. En niet onbelangrijk: ook alle energiebesparende maatregelen, die worden uitgevoerd zonder dat een leverancier daarvan op de hoogte is, hoe goedbedoeld ook, geven ons de nodige kopzorgen. Wij krijgen momenteel immers maar 1 keer per jaar meterstanden en verbruiken door.

Bij een groothandelsprijs van 50 €/MWh lopen de onbalansprijzen op tot 100 €/MWh. Dat valt nog te overbruggen met onze huidige formules en marges. Echter, bij groothandelsprijzen van 300 € en méér (!) per MWh en onbalansprijzen die kunnen escaleren tot meer dan 1000 €/MWh en die op andere momenten negatief zijn (dwz: wij leveren energie aan het net en moeten er nog voor bijbetalen ook...) hebben wij geen andere keuze dan dit te moeten incalculeren.

De aanpassingen zullen gebeuren conform onze algemene voorwaarden, die van het consumentenakkoord en met het volle respect voor de aard en de modaliteiten van uw huidige contract.

  • Bij contracten van onbepaalde duur dienen wij u 2 maand op voorhand te verwittigen: bij deze dus het geval, want de verhoging voor bestaande contracten gaat pas in op 1 september.
  • Voor de nieuwe contracten en tarieven gaat dit in vanaf 1 juli.
  • Bij contracten van bepaalde duur, wordt uiteraard de looptijd ervan gerespecteerd. Nadien kunnen er pas aanpassingen volgen.

De kosten van deze verhoging zullen trouwens maar een beperkte impact hebben: voor een gemiddeld gezin gaat het over enkele euro’s op maandbasis.

Juist daarom willen wij meer gaan inzetten op dynamische tarieven waardoor u, als er negatieve prijzen zijn of de prijzen erg laag staan hiervan mee kan profiteren. Ook Fluvius beloofde reeds om sterk te investeren in het kunnen aanleveren van de data van de digitale meters. Want eerlijk is eerlijk: “meten is weten”. Digitale meters, batterijen (of een andere vorm van opslag) en slimme netwerken zijn de toekomst. En daar zetten we bij Ebem volop op in.



Werner Pas

Contacteer ons

  • Ebem bvba
  • Leopoldstraat 10 bus 001
  • 2330 Merksplas
  • BTW BE 0477.065.004

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  Inschrijven
Ebem gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Cookie PolicyAkkoord